Yksinluistelu

Taitoluistelu on monipuolisuudessaan yksi mielenkiintoisimmista ja seuratuimmista liikuntamuodoista. Siinä yhdistyvät vauhti, voima, esteettisyys, rytmi ja musiikin tulkintakin. Suomessa taitoluistelun harrastamiseen on erinomaiset mahdollisuudet. Suomalaiset taitoluisteluseurat järjestävät monipuolista harrastustoimintaa lapsille, nuorille ja aikuisille.

Kilpailutoiminta

Yksinluistelu on taitolaji, jossa lajin kilpailutoimintaan tähtäävät aloittavat säännöllisen lajiharjoittelun jo nuorina. Yksinluistelu vaatii nuorelta paljon, taidot vaativat kertyäkseen pitkää harrastamista ja kurinalaisuutta harjoittelussa. Vastineeksi taitoluistelu antaa paljon muutakin kuin puhdasta lajiosaamista: nuori pääsee mukaan musiikin, rytmin ja tanssin maailmaan, oppii hallitsemaan oman kehonsa, ja lisäksi saa mielenkiintoisia esiintymismahdollisuuksia.

Suomessa nuorimmat taitoluistelun harrastajat, myös osa vanhemmista, kilpailevat seura- ja aluetasolla. Ensimmäinen sarja, jossa järjestetään kansallisia loppukilpailuja ovat debytantit. Muut kilpailusarjat ovat noviisit (SM-noviisit ja Noviisit), juniorit (SM-juniorit ja Juniorit) sekä seniorit (SM-seniorit ja Seniorit).

Yksinluistelun kilparyhmät ovat Rauman Taitoluistelijoissa Siniset, Punaiset, Liilat, Vihreät, Keltaiset ja Pinkit